1. Mitkä kaikki asiat mielestäsi vaikuttavat yrityksen toimintaan?
-kysyntä
-ajankohta esim. vuodenajat
-työllisyystaso
-sijainti
-toimiala
-hinta-laatu suhde
-kohderyhmä
2. Mitkä seikat mielestäsi vaikuttavat tuotteen hintaan?
-laatu
-valmistuskustannukset
-sisäänostohinta
-palkat
-valmistusmaa
-kysyntä
-kilpailu
-mainostuskulut
-verotus
3. Miksi mielestäsi kuluttajaseuranta on yrityksille tärkeää?
-Kohderyhmän kartoitus, tuotteiden kulutus tiettynä aikana, tietojen keruu (esim. sähköpostimainonta)
4. Yritysympäristössä on sekä yrityksen toiminnan rajoittavia tekijöitä, että tekijöitä, jotka antavat menestymisen mahdollisuuksia. Listaa niin monta kuin keksit.
Rajoittavat: työvoimapula, asiakkaiden vähyys, korkeat tuotantokustannukset, epäedullinen sijainti, verotus
Mahdollistavat: laaja asiakaskunta, halvat tuotantokustannukset, hyvät tilat, hyvä sijainti, osuva mainonta, uskollinen henkilökunta, erottuvuus (esim. ekologiset tuotteet)
5. Mitä eroa on mielestäsi kulutuksella ja kysynnällä?
-Kulutus kertoo mitä ihmiset ostavat ja kuinka paljon, kysyntä kertoo mitä kuluttajat haluavat ostaa ja sen takia hinnat vaihtelevat kysynnän mukaan
6. a) Miksi markkinat tarvitsevat kilpailua?
-Jotta hinnat pysyvät kuluttajille edullisina
b) Mitä haittoja kilpailusta on yrityksille?
-Tuotteen hinta pitää mukauttaa saman alan yritysten hintahaarukkaan
c) Miten eri tavoin kilpailu vaikuttaa asiakkaisiin eli miksi kilpailu on huomioitava markkinointisuunnitelmassa?
-Kuluttajat haluavat mahdollisimman edullisen ja laadukkaan tuotteen
7. Mieti, mitkä asiat voisivat aiheuttaa
a) lyhytaikaisia kysynnän vaihteluja
-Lyhytaikaiset muotitrendit ja sesongit esim joulu
b) pitkäaikaisia kysynnän vaihteluja?
-Työllisyystilanne, lama, inflaatio
c) Keksi esimerkkejä kysynnän kausivaihtelusta?
-Vuodenajat, juhlapyhät esim. joulu, muoti-ilmiöt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti