maanantai 3. maaliskuuta 2014

Yritysympäristö

1. Mitkä kaikki asiat mielestäsi vaikuttavat yrityksen toimintaan?

-kysyntä
-ajankohta esim. vuodenajat
-työllisyystaso
-sijainti
-toimiala
-hinta-laatu suhde
-kohderyhmä

2. Mitkä seikat mielestäsi vaikuttavat tuotteen hintaan?

-laatu
-valmistuskustannukset
-sisäänostohinta
-palkat
-valmistusmaa
-kysyntä
-kilpailu
-mainostuskulut
-verotus

3. Miksi mielestäsi kuluttajaseuranta on yrityksille tärkeää?


-Kohderyhmän kartoitus, tuotteiden kulutus tiettynä aikana, tietojen keruu (esim. sähköpostimainonta)

4. Yritysympäristössä on sekä yrityksen toiminnan rajoittavia tekijöitä, että tekijöitä, jotka antavat menestymisen mahdollisuuksia. Listaa niin monta kuin keksit.


Rajoittavat: työvoimapula, asiakkaiden vähyys, korkeat tuotantokustannukset, epäedullinen sijainti, verotus

Mahdollistavat: laaja asiakaskunta, halvat tuotantokustannukset, hyvät tilat, hyvä sijainti, osuva mainonta, uskollinen henkilökunta, erottuvuus (esim. ekologiset tuotteet)


5. Mitä eroa on mielestäsi kulutuksella ja kysynnällä?

-Kulutus kertoo mitä ihmiset ostavat ja kuinka paljon, kysyntä kertoo mitä kuluttajat haluavat ostaa ja sen takia hinnat vaihtelevat kysynnän mukaan

6. a) Miksi markkinat tarvitsevat kilpailua? 


-Jotta hinnat pysyvät kuluttajille edullisina

b) Mitä haittoja kilpailusta on yrityksille?

-Tuotteen hinta pitää mukauttaa saman alan yritysten hintahaarukkaan

c) Miten eri tavoin kilpailu vaikuttaa asiakkaisiin eli miksi kilpailu on huomioitava markkinointisuunnitelmassa?

-Kuluttajat haluavat mahdollisimman edullisen ja laadukkaan tuotteen


7. Mieti, mitkä asiat voisivat aiheuttaa


a) lyhytaikaisia kysynnän vaihteluja 

-Lyhytaikaiset muotitrendit ja sesongit esim joulu

b) pitkäaikaisia kysynnän vaihteluja? 

-Työllisyystilanne, lama, inflaatio

c) Keksi esimerkkejä kysynnän kausivaihtelusta?

-Vuodenajat, juhlapyhät esim. joulu, muoti-ilmiöt




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti