maanantai 10. maaliskuuta 2014

Yritysympäristöön liittyvät soveltavat tehtävät

Yritysympäristöön liittyvät soveltavat tehtävät:

  1. Teoriaosan perusteella pohdi ja laadi listaus tai miellekartta asioista, jotka vaikuttavat tuotteen
a)    hintaan 

- kysyntä
- kuka ostajana
ajankohta esim. vuodenajat

     - työllisyystaso
     - sijainti
     - toimiala
     - hinta-laatu suhde
     - kohderyhmä


b) kysyntään

- ostohalukkuus
- hinta 
- laatu
- aika esim. vuodenajat ja sesongit


c) markkinaosuuden kasvattamiseen yrityksessä

- pitää katsoa mitä kyseisen alan tuotteita on jo markkinoilla ja sitten pitää keksiä iten omasta tuotteestaan tekee erilaisen ja näkyvän


  1. Teoriaosan perusteella pohdi ja laadi listaus tai miellekartta asioista, jotka vaikuttavat
a)    erityyppisten kilpailuetujen saavuttamiseen 

- tuotteen korvaamattomuus
- matalat tuotantokustannukset
- hyvät ominaisuudet
- mielikuvaetu
- hyvä henkilöstö
- asiakaspalvelu
- tarjotut tuotteet
- tuotteiden hinnat
- tuotteiden saatavuus
- viestintä
- mainonta

b) kilpailurooleista markkinajohtajastatuksen saavuttamiseen 

- monopoli asema
- rahallinen etu
- toiminnallinen etu
- mielikuvaetu

c) kilpailurooleista erikoistujan statuksen saavuttamiseen



  1. Mieti, mikä on seuraavien yritysten tai yhteisöjen tuote ja mitä kaikkea se sisältää:
    1. vakuutusyhtiö: vakuutus, lisävakuutukset, asiakaspalvelu, tarjoukset
    2. autoliike: autot, lisäosat, huolto
    3. kunta: pakolliset palvelut esim. päiväkoti, vapaaehtoiset palvelut esim. lukio
    4. festarit: keikka, ruoka, alkoholi, majoitusalue
    5. liikenneturva: liikkuva poliisi, liikennesäännöt, tutkat
    6. Ikea: kalusteet ja muut tuotteet, ravintola, kahvila
    7. Subway: leipä, lisukkeita esim. cookie, tilausateriat
    8. kaupunginteatteri: näytelmä, väliaika tarjoilu, narikka                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Muista tuotekerrokset!
  1. Mieti millaisista kerroksista koostuu
    1. BMW: moottori ja muut osat, varaosat, huolto
    2. hotelli Kämppi: huoneet, ruokala, pesutilat, kokoustilat, siivouspalvelut
    3. lentomatka: lentoemännät, matkaviihde esim. elokuvat, tarjoilu, turvavarusteet
    4. kopiokone: muste, paperi, huolto, varaosia 
    5. henkivakuutus: vakuutus
  2. Miten kehittäisit sisäistä markkinointia, kun haluat,                                                                                           a. että yrityksesi kilpailuvaltti on yrityksesi henkilöstö: ryhmäytyminen, osaavaisia henkilöitä, omistautuneisuus, asenne, koulutus, tehokkuus, motivaatio                                                                               b. että yrityksesi tuotekehittely kykenisi reagoimaan nopeasti muutoksiin toimialalla: osaava henkilökunta, ollaan ajan hermoilla
  1. Ohessa on annettu valmiina neljä toimialaa a) opetusteknologia b) elämysmatkailu c) kotihoidon palvelut d) koneistusala, metalliteollisuus. Sinun tulee keksiä tai bongata netistä hyvä esimerkkituote tai palvelu jokaiselta edellä mainituilta toimialalta. Tuotteen eri tuotekerrokset sinun tulee esitellä.
a. opetusteknologia: smartboard
b. elämysmatkailu: aurinkomatkat
c. kotihoidon palvelut:
d. koneistusala, metalliteollisuus:

Tuotekerrosten on oltava sellaiset, että yrityksen tuotteella / palvelulla saavutetaan asiakkaiden tarpeet, asiakas on valmis maksamaan tuotteesta enemmän kuin perusominaisuuksiltaan vastaavasta kilpailevasta tuotteesta, jos hän arvostaa tuotteeseen liittyvää palvelua tai tuotteen merkki on hänelle tae laadusta.

  1. Lisää omaan markkinointisuunnitelmaasi hahmotelma
-       yrityksesi toimintaympäristöstä
-       toimialasta
-       yrityksesi kilpailukeinoista, kun haluat erottautua joukosta eli saavuttaa erikoistujan aseman toimialasi markkinoilla
-       yrityksesi kilpailukeinoista, kun haluat tuotekehittelysi olevan tarpeeksi nopeaa ja tehokasta
tuotteesi / palvelusi kerroksista, jotta tuotteesi profiloituu mahdollisimman houkuttelevaksi





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti