Yritysympäristöön liittyvät soveltavat tehtävät:
- Teoriaosan perusteella
pohdi ja laadi listaus tai miellekartta asioista, jotka vaikuttavat
tuotteen
a)
hintaan
- kysyntä
- kuka ostajana
- ajankohta esim. vuodenajat
- työllisyystaso
- sijainti- toimiala
- hinta-laatu suhde
- kohderyhmä
b) kysyntään
- ostohalukkuus
- hinta
- laatu
- aika esim. vuodenajat ja sesongit
c) markkinaosuuden
kasvattamiseen yrityksessä
- pitää katsoa mitä kyseisen alan tuotteita on jo markkinoilla ja sitten pitää keksiä iten omasta tuotteestaan tekee erilaisen ja näkyvän
- Teoriaosan perusteella
pohdi ja laadi listaus tai miellekartta asioista, jotka vaikuttavat
a)
erityyppisten kilpailuetujen saavuttamiseen
- tuotteen korvaamattomuus
- matalat tuotantokustannukset
- hyvät ominaisuudet
- mielikuvaetu
- hyvä henkilöstö
- asiakaspalvelu
- tarjotut tuotteet
- tuotteiden hinnat
- tuotteiden saatavuus
- viestintä
- mainonta
b)
kilpailurooleista markkinajohtajastatuksen saavuttamiseen
- monopoli asema
- rahallinen etu
- toiminnallinen etu
- mielikuvaetu
c) kilpailurooleista
erikoistujan statuksen saavuttamiseen
-
- Mieti, mikä on seuraavien
yritysten tai yhteisöjen tuote ja mitä kaikkea se sisältää:
- vakuutusyhtiö: vakuutus, lisävakuutukset, asiakaspalvelu, tarjoukset
- autoliike: autot, lisäosat, huolto
- kunta: pakolliset palvelut esim. päiväkoti, vapaaehtoiset palvelut esim. lukio
- festarit: keikka, ruoka, alkoholi, majoitusalue
- liikenneturva: liikkuva poliisi, liikennesäännöt, tutkat
- Ikea: kalusteet ja muut tuotteet, ravintola, kahvila
- Subway: leipä, lisukkeita esim. cookie, tilausateriat
- kaupunginteatteri: näytelmä, väliaika tarjoilu, narikka Muista tuotekerrokset!
- Mieti millaisista
kerroksista koostuu
- BMW: moottori ja muut osat, varaosat, huolto
- hotelli Kämppi: huoneet, ruokala, pesutilat, kokoustilat, siivouspalvelut
- lentomatka: lentoemännät, matkaviihde esim. elokuvat, tarjoilu, turvavarusteet
- kopiokone: muste, paperi, huolto, varaosia
- henkivakuutus: vakuutus
- Miten kehittäisit sisäistä markkinointia, kun haluat, a. että yrityksesi kilpailuvaltti on yrityksesi henkilöstö: ryhmäytyminen, osaavaisia henkilöitä, omistautuneisuus, asenne, koulutus, tehokkuus, motivaatio b. että yrityksesi tuotekehittely kykenisi reagoimaan nopeasti muutoksiin toimialalla: osaava henkilökunta, ollaan ajan hermoilla
- Ohessa on annettu valmiina
neljä toimialaa a) opetusteknologia
b) elämysmatkailu c) kotihoidon palvelut d) koneistusala,
metalliteollisuus. Sinun tulee keksiä tai bongata netistä hyvä
esimerkkituote tai palvelu jokaiselta edellä mainituilta toimialalta.
Tuotteen eri tuotekerrokset sinun tulee esitellä.
a. opetusteknologia: smartboard
b. elämysmatkailu: aurinkomatkat
c. kotihoidon palvelut:
d. koneistusala, metalliteollisuus:
b. elämysmatkailu: aurinkomatkat
c. kotihoidon palvelut:
d. koneistusala, metalliteollisuus:
Tuotekerrosten on oltava
sellaiset, että yrityksen tuotteella / palvelulla saavutetaan asiakkaiden
tarpeet, asiakas on valmis maksamaan tuotteesta enemmän kuin
perusominaisuuksiltaan vastaavasta kilpailevasta tuotteesta, jos hän arvostaa
tuotteeseen liittyvää palvelua tai tuotteen merkki on hänelle tae
laadusta.
- Lisää omaan
markkinointisuunnitelmaasi hahmotelma
-
yrityksesi toimintaympäristöstä
-
toimialasta
-
yrityksesi kilpailukeinoista, kun haluat
erottautua joukosta eli saavuttaa erikoistujan aseman toimialasi markkinoilla
-
yrityksesi kilpailukeinoista, kun haluat
tuotekehittelysi olevan tarpeeksi nopeaa ja tehokasta
tuotteesi / palvelusi
kerroksista, jotta tuotteesi profiloituu mahdollisimman houkuttelevaksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti